راههای رفع عطش

راههای رفع عطش
آب، اولین ماده غذایی و سالم‌ترین نوشیدنی است که 60 درصد بدن بزرگ‌سالان و 80 درصد بدن نوزادان را تشکیل می‌دهد. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند، آقایان روزانه بیش از 2 لیتر و نیم، و خانم‌ها 2 لیتر آب در روز مصرف کنند.

 

در این میان افرادی که ناراحتی کلیه، ناراحتی‌های قلبی- عروقی و فشار خون دارند باید زیر نظر پزشک آب بنوشند. در صورت حل نکردن معضل تشنگی، احتمال ایجاد مشکلات فراوانی وجود دارد. در این باره توصیه‌هایی را بخوانید که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توان تابستان بی‌عطشی را سپری کرد.

 

عطش چیست؟

عطش، همان تشنگی تعبیر می‌شود و تشنگی هم نیاز به نوشیدن آب است. این نیاز زمانی بروز پیدا می‌کند که بدن در مقابل کم آبی که با آن مواجه شده واکنش نشان می‌دهد. کم آب شدن بدن نیز زمانی رخ می‌دهد که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد. از سوی دیگر، عطش به نوعی تشنگی مفرط نیز تعبیر می‌شود که در گرمای شدید و کم آبی‌های طولانی مدت یا ورزش‌های طولانی و سنگین رخ می‌دهد.

 

وقتی بدن کم آب می‌شود، بزاق دهان را می‌گیرد و احساس خشکی دهان به وجود می‌آید. اگر در این مرحله کمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می‌شود. تشنگی در اصل، علامت خطری برای کم شدن مایعات بدن است. کاهش مایعات نیز می‌تواند در اثر تعریق زیاد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگی یا رژیم غذایی اتفاق بیفتد.

 

حواستان به میزان آب بدنتان باشد

آنچه مسلم است همه برای ادامه حیات و فعل و انفعالات درون بدن، به آب نیاز دارند و این میزان نیاز، به طور متوسط 8 تا 10 لیوان است که در کودکان کمتر است، اما در بزرگ‌سالان تغییری نمی‌کند. چه بسا افراد مسن که نسبت به نیاز بدنشان به آب، کمتر حساس می‌شوند اما باید 8 لیوان آب را حتماً در طول روز مصرف کنند تا سلول‌های بدن دچار کم آبی نشوند. در مورد افراد دیابتی به دلیل ماهیت بیماری که افزایش دفع ادرار را به همراه دارد، نیاز بیشتری به آب دارند که بسته به سطح قند خون، باید با پزشک معالج در مورد میزان مصرف آب مشورت کنند. بسته به سطح فعالیت افراد و قرارگیری آن‌ها در معرض گرما، میزان مصرف تغییر می‌کند و افراد به طور معمول آب را از طرق مختلف در طول روز از دست می‌دهند، بنابراین باید بسته به میزان فعالیت میزان دریافت آب را تنظیم کرد.

 

روش رفع عطش

آب به طور معمول به دلیل تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می‌رود. در همین زمان است که مکانیسم تشنگی به وجود می‌آید و بدن به نوعی نشان می‌دهد که به آب نیاز دارد. بنابراین نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد. در فصول گرم سال و به ویژه تابستان که آب بیشتری از طرق مختلف از دست می‌رود، عطش و تشنگی زودتر بروز پیدا می‌کند. راهکار اصلی رفع عطش، در اصل نوشیدن میزان کافی آب است.

 

در کنار آب می‌توان از نوشیدنی‌هایی مانند چای کمرنگ و آب‌میوه‌های متفاوت نیز برای رفع تشنگی استفاده کرد. به این نکته باید توجه کنید، برای تأمین آب مورد نیاز بدن، نباید از نوشیدنی‌های ناسالم استفاده کرد؛ مثلاً مصرف زیاد برخی نوشابه‌های گازدار و کافئین‌دا عوارض جسمی دارند و موجب کاهش کلسیم بدن می‌شوند.

 

خوردن ناگهانی آب فراوان می‌تواند مشکلات گوارشی و سوء هاضمه در فرد ایجاد کند. توصیه می‌شود بدن به چنین حالتی نرسد و هر نیم تا یک ساعت، باید دست‌کم نیم فنجان آب به بدن رساند.

 

 

چای با تشنگی چه می‌کند؟

آب مایعی است که در تمام واکنش‌های بدن شرکت ارد و وجود آن برای فعل و انفعالات مختلف در بدن و در نتیجه ادامه حیات انسان الزامی است. آب نیز مانند هوا و غذا یکی از ضروریت‌های زندگی است. بنابراین باید همیشه و به صورت مداوم به بدن برسد و در زمان تشنگی، هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین آب شود.

 

چای نوشیدنی است که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست. چای به دلیل خاصیت مدر بودن باعث می‌شود، مقدار بیشتری از آبی که از طرق مختلف به بدن می‌رسد، دفع شود. به طور کلی توصیه می‌شود، افراد هنگام تشنگی، در صورت دسترسی به آب، از این نوشیدنی استفاده کنند.

 

خوراکی‌های ضد تشنگی

فیبرها در نگهداری آب نقش مهمی دارند، بنابراین خوراکی‌های فیبردار گزینه‌های مناسبی هستند. علاوه بر میوه‌ها، سبزی‌ها هم منبع بسیار مناسب فیبر و در نتیجه آب هستند. کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می‌دارند، باعث استمرار و تداوم آب‌رسانی به بدن می‌شوند. در مقابل، برخی خوراکی‌ها مانند انواع شیرینی و کباب و جگر تشدیدکننده تشنگی هستند و در فصول گرم سال که احتمال کم آبی بیشتر است، باید از خوردن آن‌ها پرهیز کرد.

 

میوه‌های تابستانی تشنگی را برطرف می‌کنند؟

میوه‌ها علاوه بر نقشی که در تأمین ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر مورد نیاز بدن دارند، نقش مهمی نیز در پیشگیری و درمان انواع سرطان، بیماری‌های قلبی - عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی ایفا می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها به طور کلی یکی از منابع حاوی آب هستند و می‌توان بخشی از نیاز بدن به آب را از طریق میوه‌ها تأمین کرد. میوه‌ها در ساختمان خودشان فیبر دارند و این فیبر در دستگاه گوارش باعث ماندگاری آب و تحویل تدریجی آب به جریان خون می‌شود و به این ترتیب، تأخیر زیادی در احساس تشنگی به وجود می‌آید، اما باید دانست که بدن نیاز به آب خالص هم دارد و روزانه 8 لیوان آب برای ادامه حیات و حفظ آن ضروری است که بخشی از آن را می‌توان از طریق میوه‌ها به دست آورد.

 

خاکشیر و عرقیجات گیاهی می‌توانند رفع عطش کنند؟

به طور کلی 2 مسئله مطرح است، یکی نیاز بدن به آب و دیگری احساس تشنگی. زمانی که درباره احساس تشنگی بحث می‌شود برخی از نوشیدنی‌ها مثل شربت آب‌لیمو که به دلیل وجود آب‌لیمو در آن باعث ترشح بزاق بیشتر می‌شوند، احساس تشنگی را زودتر برطرف می‌کنند، ولی این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تأمین شده است.

 

نوشیدنی مانند خاکشیر به دلیل داشتن دانه‌های خاکشیر که آب را درون خود حبس می‌کند و چند برابر ظرفیت می‌تواند ذخیره آب داشته باشد در زمان تشنگی نوشیدنی بسیار مناسبی است. این دانه‌ها در دستگاه گوارش، آب را در داخل خود نگه می‌دارند و به تدریج آن را به بدن تحویل می‌دهند و نیاز بدن را در مدت طولانی‌تر نسبت به آب تأمین می‌کنند.

 

نوشیدنی دیگری که می‌توان نام برد، تخم شربتی است که عملکردی مشابه خاکشیر دارد و به دلیل نگه داشتن آب درون خود باعث می‌شود، فرد دیرتر احساس تشنگی کند اما از آن‌جا که این نوشیدنی‌ها با شکر مصرف می‌شوند، باید در میزان استفاده از آن‌ها احتیاط کرد، چون مصرف بیش از اندازه آن‌ها موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود. بهتر است آن‌ها را یا بدون شکر یا با حداقل شکر مصرف کرد.

 خنکی آب تأثیری دارد؟

میزان خنکی آب می‌تواند در رفع علائم تشنگی موثر باشد. یکی از وظایف آب، تنظیم دمای بدن است. زمانی که فرد دچار کم آبی می‌شود، بالطبع دمای بدن نیز دچار تغییراتی شده و علائم نسبت به کم‌آبی شدیدتر می‌شود.

 

زمانی که آب خنک، همراه با یخ مصرف می‌شود چون دمای بدن را به خصوص در قسمت فوقانی دستگاه گوارش برای مدت کوتاهی پایین می‌آورد، احساس لذت‌بخش‌تری دارد ولی این موضوع ربطی به نیاز سلول‌های بدن به آب ندارد. به هر حال بدن به مقدار معینی آب نیاز دارد و دمای آن آب اهمیت چندانی ندارد، مگر در حالت گرمازدگی. در گرمازدگی که فرد دچار بی‌حالی می‌شود یکی از درمان‌ها، غوطه‌ور کردن فرد در یخ است اما در حالت رفع تشنگی، نوشیدن آب یخ، مزیتی از لحاظ سلامت بر نوشیدن آب با دمای معمولی ندارد. حتی در مواردی ممکن است شوک حرارتی نیز به فرد وارد شود.

 

۱۶ تیر ۱۳۹۲ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۴۲۰

اظهار نظر

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.